2015. április 8., szerda

Kae Westa interjú




Kae Westa már gyerekként szívesen talált ki történeteket, évekkel később pedig különféle internetes oldalakon  mutatkozott be. A démon és a papnő c. regénye tavaly jelent a Könyvmolyképző Kiadó gondozásában, és hamarosan várható következő könyve, a Karvalyszárnyon.  A Magyar Könyvek Viadalán jelölt egy kategóriában, április 25-én pedig dedikál a Könyvfesztiválon. Ezen sikereken felbuzdulva Ferenczi Szilvivel úgy döntöttünk, kifaggatjuk őt az írásról, a DP-ről, na meg a hajszínéről. :)



2014. november 29-én jelent meg első regényed, ,,A démon és a papnő’’. Milyen visszajelzéseket kaptál eddig a könyvről? Hogyan fogadták az olvasók?
Biztosan ismeritek azt a fajta vizsgadrukkot, amikor az ember a terem előtt járkál, és ezerszer elmondja, hogy „bárcsak ne is jelentkeztem volna erre a képzésre”. No, én is hasonlóan éreztem magam a megjelenés előtt. Szerencsére a visszajelzések döntő többsége kifejezetten dicsérő, eddig csak néhányan számoltak be róla, hogy nem szerették A démon és a papnőt.

Hogy élted meg a regény szerkesztésének folyamatát?
Utólag úgy tűnik, az már csak az utolsó fázis volt. Mire a regény a szerkesztőm, Csordás Gábor kezébe került, addigra megírtam, átírtam, elhasaltam vele az első Aranymosáson, aztán megint átírtam, ezúttal sokkal alaposabban (szereplők, jelenetek, vagy száz oldalnyi szöveg eltűnt és a maradék is sokat változott). Csak ezután jött a második Aranymosás, a lektori vélemények és végül maga a szerkesztés, ami így a várakozásaimnál kevesebb javítanivalót hozott felszínre.

Melyik a kedvenc jeleneted a DP-ből? Melyik részt volt a legnehezebb megírnod?
Bizonyos szempontból egybeesik a kettő. Spoilerezés nélkül nehéz volna beszélni róla, de a kedvenc szereplőmhöz, Loghor nagymesterhez köthető, és már a regény vége felé található. Ugyanakkor nem is annyira kedvenc jeleneteim vannak, inkább legkedvesebb mondatok, bekezdések, amelyekről úgy érzem, igazán a helyükön vannak.



(Mortua - a kép készítője Rusvai Mónika)
Mit gondolsz, mi lett volna Mortuák világával, ha tényleg örökre elhagyják őket a szellemek?
Azt hiszem, ez sok szempontból a vezetőkön múlt volna. Azon, ők milyen gyorsan ocsúdnak, hogyan reagálnak és milyen döntéseket hoznak. Biztosan lett volna egy erős társadalmi-spirituális krízis, aminek az átvészeléséhez, illetve minimalizálásához Valian például remek tippeket adhatott volna - de egy bizonyos kulisszák mögött tevékenykedő csoportnak is juthatott volna benne egy utolsó, akár látványos szerep.

A démonok világáról mit lehet még tudni, ami a regénybe nem került bele?
A lényeg kiderül: iszonyú hideg van, a társadalom pedig kifejezetten erőszakközpontú. Szerencsére a többi világtól alaposan elzárták őket, de az esetenként odatévedő emberekre nem vár vidám sors. Még egy démonnak is nehéz boldogulnia: vagy fegyverforgatói jártasság, vagy mágia, netán mások mesteri szinten űzött manipulálása szükségeltetik hozzá. Ahol ez a három találkozik, ott rejlik az igazi hatalom. Valian például sokat tudna mesélni erről egy Codh-Rua nevezetű mágus kapcsán. ;) 

Melyik szereplőddel találkoznál legszívesebben? Ha csak egyetlen kérdést tehetnél fel neki, mi lenne az?
Loghorral, de lányos zavaromban valószínűleg egyetlen szót se bírnék kinyögni.

Miben volt más megírni az új regényedet, a Karvalyszárnyont?
Van egy központi történetszálam, ami gyerekkorom óta érlelődik bennem. A démon és a papnő nagy mértékben kötődik hozzá, míg a Karvalyszárnyon egyáltalán nem. Eleinte furcsa is volt belevágni, de végül annyira bejött, hogy azóta már más ,,világfüggetlen" történetet is írtam: a Szönza című kisregényem fellelhető az interneten.

A DP a Könyvmolyképző Kiadó 1. Aranymosás pályázatán tűnt fel, majd a 2. Aranymosáson került be a győztesek közé. Jelenleg a 4. Aranymosás pályázat tart. Milyen tanácsokat tudnál adni azoknak, akik most nem jutnak tovább az elő- vagy a lektori szűréseken?
Elsődlegesen azt, hogy foglalják el magukat a következő kéziratukkal. Az Aranymosás nagyrészt várakozással telik: várjuk az előszűrő döntését, a kikerülést, a második részlet kikerülését, a lektort, ha szerencsénk van, a következő lektort és a legvégén talán még a kiadóvezetőt is… Sokkal könnyebb mindezt úgy megélni, ha az ember már egy másik történetébe fekteti a fölös energiát és szeretetet. A másik talán az, hogy nem érdemes összeesküvés-elméleteket gyártani. Higgyétek el, senkit nem ejtenek ki merő rosszindulatból vagy ne adj isten lustaságból: ha bármelyik szinten is nemet mondanak, annak oka a kéziratban keresendő.

Magyar Könyvek Viadalában jelölt vagy ,,Az év elsőkönyves debütalasa 2014-ben'' kategóriában. Milyen érzes, hogy néhany hónappal az első regényed megjelenése után már egy ilyen neves versenyben vagy jelölt?
Már tavaly is figyeltem a Viadalt, idén pedig még azelőtt szóba hozták a barátaim, hogy ténylegesen elkezdődött volna. Az egyikükkel még fogadtam is - ő azt mondta, biztosan jelölni fognak, én meg azt, hogy kizártnak tartom, szóval most süthetek neki egy tortát (méghozzá mangós-fehércsokisat), de ez az az eset, amikor nem bánom, hogy veszítettem. :))

Szoktál bétázni másoknak? Te magad szoktál bétáztatni? Vannak, akiknek feltétlenül adsz a véleményére?
Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy az onlájn publikálással töltött évek alatt összeverbuválódott körülöttem egy egészen kivételes csapat, akik örömmel tesztolvasnak, én pedig megtanultam, hogy érdemes hallgatni rájuk. Most éppen a Karvalyszárnyon folytatásán dolgozom, és bizony nagy hasznát veszem a meglátásaiknak. Bétázni mostanában sajnos nincs időm, de alig várom, hogy megint legyen.

2015. április 25-én dedikálsz a budapesti Könyvfesztiválon. Készülsz valamilyen meglepetéssel az olvasóknak?
Feltétlenül, de a megszokott könyvjelzők is nálam lesznek. ;)

Nemrég hajszínt változtattál. Lesz egyszer olyan vörös, mint Valiáné?
Hajszínnél az egyetlen aranyszabály: sose mondd, hogy sose. :) De nem hiszem. Voltam már vörös, sőt, fekete is, de az én színem alapvetően a szőke. Legközelebb inkább - ennek megfelelően - a világosabb árnyalatok felé tervezek elmozdulni.




Kae Westa oldalai:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése