2015. július 9., csütörtök

Kérdeztünk: Bakti Viktor

Bakti Viktor részt vett az Aranymosás mese- és regénypályázaton, ezen kívül novellapályázatokon is szép sikereket ért el. Ferenczi Szilvivel  kérdeztük még az íróiskoláról, a vallásról, a művészetről és  a jövőről is.

A IV. Aranymosás pályázatra az ,,Integrálva” c. sci-fi regényeddel pályáztál, ami a jövőben játszódik. Tényleg így képzeled el a jövőt?

Nem gondolom, hogy a sci-finek szükségszerűen feladata a valószínű jövőt boncolgatnia; viszont az „Integrálva” világának megalkotásakor valóban törekedtem arra, hogy sok olyan technológiát és eseményt vigyek bele, amit valószínűnek tartok a jövőben. Szerintem a kiterjesztett valóság és a bionikus implantátumok meghatározóak lesznek az elkövetkező évtizedekben. Már most vannak előfutárai.

Milyen benyomásaid vannak a pályázatról? Próbálkozol jövőre is?

Egy ilyen megmérettetés türelemre, kritikák megfelelő fogadására tanítja az embert. Jó volt látni, mennyi eltökélt és tehetséges szerző került be a lektori szakaszba. A kiesettek közül sokaknak már alig hiányzik némi fejlődés a publikáláshoz, így remélem, ők sem adják fel és talán még nagyobb daccal állnak neki az írásnak. Én szeretném kijavítani az „Integrálva” hibáit és újra pályázni. Rengeteget segített, hogy láttam, mennyi embernek tetszett az írásom, illetve az előolvasóim is mind arra bíztatnak, hogy ne hagyjam ennyiben ezt a regényt.

Az ,,Integrálva” c. regény elején két szereplő egy jósdába látogat, ahol a jósok emléktöredékekből olvassák ki a jövőjüket. Elmennél egy ilyen helyre? :) Kíváncsi vagy a jövődre? Szerinted megjósolható?

Ha a párom noszogatna, mint ahogy Jarreddel történt a regényben, azt hiszem, nem lenne más választásom. :) Egyébként akárcsak Jarred, én sem tudnék egy ilyen helyet komolyan venni. Kíváncsi vagyok a jövőre, hiszem, hogy amiről tudunk, azon változtathatunk. Azt gondolom, a tudás – akármilyen fájdalmas is az igazság –, mindig hasznosabb, mint a békés tudatlanság. A legutóbbi kérdésed nagyon találó, mivel a regényem ezzel a témával is foglalkozik. :) Szerintem a jövő nem csak megjósolható, de bizonyos körülmények között ki is számítható.

A regényben Themiszről neveztél el egy várost, az ,,Egy maréknyi életért”c. novellában pedig nagy szerepet kap az azték Fekete Tezkatlipoka. A ,,Minden nap egy alma” c. elbeszélésedben egy különös törzsi vallást mutatsz be. Szimpla érdeklődés, vagy egyébként is fontosnak tartod a vallást?

Nem vagyok vallásos, de el kell ismernem, hogy a hitnek milyen ereje van, és ez az egyik olyan ellentmondásos téma, amivel szívesen foglalkozom. Ezen kívül izgalmasnak találom a transzcendens és természetfeletti dolgokat, akárcsak a különböző mitológiákat. Ezek után talán nem meglepő, hogy az egyik kedvenc zsánerem a fantasy. :)

Hamarosan megjelenik az ,,Új Galaxis” magazinban a ,,Közel az istenekhez” című novellád, ami a 2014-es „Preyer Hugó emlékére” pályázaton dicséretben részesült. Miről szól ez a történet?

Tulajdonképpen ez az egyetlen olyan írásom, ami tisztán a hitről szól. Egy távoli bolygón. Egy idegen, emberi kultúrában.

Az ,,Alkony a Níluson” c. novellád az ókori Egyiptomban játszódik. Hűen írod le a korabeli társadalmat. Mennyi kutatómunkát végzel egy történet megírása előtt? Mennyire tartod fontosnak, hogy minden történelmi részlet a helyén legyen?

Ez a novellám az eddigi egyetlen „történelmi-szerű” írásom, így csak távolról ámulok a történelmiregény-írók alaposságán. Rendkívül fontosnak tartom a hitelességet, ezért magam is annyi tényellenőrzést és háttérkutatást végzek a karakterek, a háttérvilág kidolgozása és az írás folyamata közben, amennyit csak tudok. Szerencsére az internet nagy segítség ebben, de néha még így is könyvek tornyosulnak az asztalomon írás közben.

Az lfg.hu 2012-es, ,,Fantasztikus vadnyugat” novellapályázatán második helyezést értél el. Ebben a történetben a vadnyugatot ötvözted az azték mitológiával.  Mi adta az ötletet, hogy ezt a két kultúrát összevond?

Igazából kézenfekvő volt a történet szempontjából. Szükségem volt egy dühös, ősi istenre, aki megátkozza a vidéket. Tezkatlipokára esett a választás. Az azték pedig az egyik kedvenc ősi kultúrám az egyiptomi és a japán mellett. :)

Írtál már sci-fit, misztikus történetet, történelmi, sőt, vámpíros novellát is ,,Elkárhozott messiások” címmel. Mi lesz a következő? :)

Dark-fantasy western. :) Az „Egy maréknyi életért” világába szeretnék írni egy regényt.

Vlad von Carstein - egy Bakti Viktor által festett modell
Mi van a legnagyobb hatással az írásaidra?

Erre nehéz válaszolni, mivel szinte akármi lehet. A legváratlanabb helyről származó, legapróbb
nüansz is hatással lehet az alkotásra, ezért úgy hiszem, érdemes nyitottnak lenni a világ felé. Van regényem, ami egyetlen dalból ihletődött. Fura dolog ez. Az biztos, hogy a jó írások mindig nagy hatással vannak rám.

Általában hogy állsz neki egy történet megírásának? Szoktál vázlatot írni? Ha igen, milyen módszereket használsz?

A novellák általában rövidek és kevésbé komplexek, így azokat rendszerint fejben dolgozom ki. A regényeket korábban csak elkezdtem írni, és alakultak maguktól, de az utóbbi időben rájöttem, hogy ez sok hibához vezethet. A főszereplők és fontosabb mellékszereplők a történetre szabott karakter-kérdőíveket kapnak, a háttérvilághoz különféle vázlatokat készítek, szeretek térképekkel bajlódni. :) Legutóbb parafatáblát és cetliket használtam a jelenetek és nézőpontok sorrendjének meghatározásához, fejezetekbe rendezéséhez. A következő regényhez a hópehely módszert tervezem használni.

Mit gondolsz, mitől jó egy írás?

Ha erre tudnám a választ, a honoráriumból vásárolt tóparti villám tornácán ücsörögve válaszolnám meg neked. :)

Elvégezted a Könyvmolyképző Kiadó íróiskoláját. Milyen tapasztalatokkal gazdagodtál?

Sokkal többel, mint vártam. :) Nem csak hasznos szakmai fogásokat sajátítottam el az íróiskola moduljain, de olyan átfogó szemléletmódot is, ami szinte észrevétlenül épült be a munkámba. Jó érzés volt, mikor már az alapozó modul elvégzése után jelezték a kurzustársaim, hogy láthatóan nőtt az írásaim minősége. Betekintést nyertem a kiadók és az olvasók elvárásaiba, és nem utolsó sorban ismerősökre és barátokra tettem szert, akiknek a szakmai támogatása felbecsülhetetlen mind a mai napig.

Egy Mészáros Zsuzsanna által készített
fotó
Az íráson kívül más művészeti ágakban is kipróbáltad már magad. Rajzolsz, modelleket festesz, programozol, egy fantasy klub tagja vagy, de Mészáros Zsuzsanna fotóin modellt is álltál. Ezek milyen hatással vannak az írásaidra?

Sőt, zenéltem metál bandában! :) Úgy gondolom, hogy egy írónak munkaköri kötelessége olyan teljességgel élni az életét, ahogy csak lehet. Minél több csodát megtapasztalni, minél több embert megismerni, minél több érzést átélni. A tapasztalatok révén lesz a próza igazán hiteles. Én hálás vagyok mindenért, amit eddig kipróbálhattam és úgy érzem, mindebből csak profitálok, ha írásra kerül a sor.

Húsz évesen azt mondtad, hogy ,,Életem a fantasy”. Ezt ma is így gondolod? Mennyiben változtál azóta?

Akkoriban tényleg sok minden forgott a fantasy körül. Rengeteget szerepjátszottam, szinte mindig én voltam a mesélő. Saját magam írtam a történeteimet és örömmel adtam elő a játékosoknak. Azt hiszem ebből egyenesen következett az írás. Faltam a fantasy könyveket, főleg a logós sorozatokat, táblás fantasy játékokat játszottunk stb. Odáig voltam a klasszikus, Gyűrűk Ura utánzat, vegyes-felvágott világokért. Azóta már kiszélesedett az érdeklődési köröm, érdekelnek az egyedi megoldások és egyéb zsánerek. Élvezettel olvasok szépirodalmat is.

Bakti Viktor blogját megtalálhatjátok az alábbi linken.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése